Satura rādītājs
Kā saprast, kad radiators vai ūdenssūknis vairs nestrādā – galvenie simptomi un ieteikumi
1. Dzesēšanas šķidruma noplūde
Ja zem automašīnas redzi pleķus no antifrīza (bieži krāsaina šķidruma paliekas no sarkanā, zaļā vai zilā 0 tas var liecināt par sūkņa vai radiatora bojājumu). Nereti noplūde ir pie sūkņa (“front-center”) vai pie šļaukām un savienojumiem.
Ko darīt: vizuāli pārbaudi noplūdes vietas un, ja redzi dzesēšanas šķidruma pēdas – dodies uz servisu vai aizvieto bojāto detaļu.
2. Dzinēja pārkaršana un tvaiks
Ja temperatūras rādītājs mēdz rāpties uz augšu vai arī no dzinēja nodzes uzliesmo tvaiks – palēnām jāreaģē. Tas var būt kā sūkņa, tā radiatora aizsērēšanas vai vājas efektivitātes simptoms.
Ko darīt: nekavējoties apturi auto, pagaidī atdzišanu, tad pārbaudi šķidruma līmeni un sistēmu atsevišķi.
3. Neparastas skaņas (čīkstiens, vīņošana, rūkšana)
Ja dzirdama čīkstoša skaņa, kas variē ar dzinēja apgriezieniem, tas bieži liecina par nolietotiem gultņiem sūknī vai problēmām ar siksnu/pulīju. Vīņošana (whining) var būt arī brīdinājums par siksnas nepareizu stāvokli vai pulijas bojājumu.
Ko darīt: pārbaudi vizuāli – vai nav redzama saskaite, vai siksna ir stingra; ja skaņas turpinās – dodies uz diagnostiku.
4. Korozija un nogulsnes
Redzama rūsa vai nogulsnes uz sūkņa vai radiatora korpusa, nereti pavada drenāžas cauruma vai gultņa bojājošs stāvoklis. Tas samazina dzesēšanas sistēmas efektivitāti un drīzāk vai vēlāk noved pie bojājuma.
Ko darīt: ja šķidrums nav mainīts gadiem, veic sistēmas tīrīšanu (flushing), maini šķidrumu un bojātos elementus.
5. Šķidruma līmeņa pazemināšanās vai infiltrācija eļļā
Ja jāuzpilda antifrīzu pārāk bieži vai redzamas baltas putas eļļas mēlītes vietā – var būt bojājumi blīvējumā vai galvas blīvējuma problēma.
Ko darīt: pārbaudi eļļas stāvokli – ja redzi antifrīzu eļļā, nekavējoties dodies uz servisu.
Mana pieredze un ieteikumi praksē
No prakses redzēts, ka bieži vien tieši čīkstoņa vai neizteikti augstas temperatūras mikrosignāli ir “pēdējais brīdinājums”, pirms seko dārgāks remonts motoram. Viens automehāniķis reiz nodalīti stāstīja: auto uzsilst, bet pēc apstāšanās klusa svilpe un redzamas nelielas eļļas traipus – izrādījās sūknis, kas noplūda un izsmidzināja šķidrumu tieši uz apakšējās šļaukas.
Kopsavilkuma tabula
Simptoms | Iespējamais cēlonis | Ko darīt praktiski |
---|---|---|
Dzesēšanas šķidruma noplūde | Radiators, sūknis, šļaukas, blīvēšana | Vizuāla pārbaude, nomaiņa vai remonts |
Dzinēja pārkaršana / tvaiks | Zema dzesēšana (sūknis, radiatora aizsprostojums) | Apturēt auto, atdziest, pārbaudīt sistēmu |
Neparastas skaņas | Nolietoti gultņi, pulija/siksna | Klausīties, diagnosticēt, iespējama detaļu maiņa |
Korozija/nogulsnes | Netīrs šķidrums, vecums | Sistēmas tīrīšana, šķidruma un detaļu nomainīšana |
Šķidruma līmeņa krišanās / antifrīzs eļļā | Blīvēšanas kļūme | Nekavējoties pārbaude, serviss |
Secinājums un praktisks aicinājums
Radiators un ūdenssūknis ir dzinēja dzesēšanas sistēmas sirds. Ja kaut kas tiešām izskatās vai skan dīvaini – neignorējiet to. Jau mazs “neaugsts troksnis” vai temperatūras lēkme var būt pēdējais brīdinājums pirms lielākām problēmām.
Parūpējies laikus – dārgāks remonts būs tikai apgriezienu aiz neuzmanības.